Tarikh:
|
5 Mei 2018
|
||||
Kelas:
|
Semester 6 Kesusasteraan Melayu
|
||||
Matapelajaran:
|
Kesusasteraan Melayu
|
||||
Hasil Pembelajaran:
|
|
||||
ABM/bahan sumber yang digunakan:
|
Makropengajaran
1 di kelas tersebut mengambil masa 30 minit daripada bermulanya set induksi
sehingga ke bahagian penutup. Mengulas tentang set induksi, alat bantu
mengajar (ABM) yang saya gunakan ialah komputer riba. ABM tersebut membantu
saya untuk menayangkan video bagi sesi induksi berkenaan topik yang diajarkan
di dalam kelas. Video tersebut mengisarkan tentang kasih-sayang seorang bapa
terhadap anaknya. Saya meminta pelajar menaganalisis perkaitan peristiwa di
dalam video tersebut dengan topik pembelajaran latar yang akan diajar oleh
guru pada hari tersebut. Di akhir tayangan video tersebut, saya mengemukakan
soalan kepada pelajar untuk dijawab berdasarkan video yang ditonton. Video
tersebut juga mempunyai perkaitan dengan topik yang akan diajar pada langkah
1 nanti.
Seterusnya, saya juga masih
menggunakan komputer riba untuk menayangkan slide Power Point berkenaan definisi nilai dan pengajaran kepada pelajar.
Power Point ini merupakan sebuah
perisian di dalam komputer yang boleh memuatkan nota dalam bentuk persembahan
yang menarik. Penerangan tentang topik yang diajar sangat perlu supaya pelajar
dapat gambaran yang jelas tentang apa yang akan mereka belajar di dalam
kelas. Setelah selesai membuat penerangan melalui perisian Power Point, saya mengedarkan lembaran kerja kepada
pelajar dan memperuntukkan masa selama 2 minit untuk menjawab.
Bagi langkah 2, saya
menerangkan kepada pelajar tentang aktiviti Lakon dan Tulis Skrip. Saya juga mengarahkan pelajar supaya
membentuk dua buah kumpulan. Setiap kumpulan diberi skrip drama Anna dan perlu melakonkan skrip
tersebut. Setelah selesai sesi lakonan, mereka perlu mecatatkan nilai
kemanusiaan yang diperoleh melalui lakonan rakan mereka ke dalam bentuk peta i-Think di atas kertas sebak.
Kemudian, setiap kumpulan perlu membentang hasil perbincangan di hadapan
kelas.
Langkah 3, saya menjalankan
aktiviti 3 Stray 1 Stay. Pelajar
diikehendaki untuk kekal berada di dalam kumpulan maing-masing. Pelajar
diberi kertas sebak dan kali ini mereka perlu menulis pengajaran yang
terdapat di dalam drama Anna beerdasarkan
skrip dialog yang sama. Setelah selesai, pelajar perlu membuat lembaran kerja
dalam masa 3 minit.
Bagi sesi penutup, saya telah menanyakan
soalan kepada tiga orang pelajar mengenai rumusan pembelajaran pada hari
tersebut.
|
||||
Strategi pengajaran yang
digunakan hari ini (terangkan bagaimana strategi telah dilaksanakan):
|
Strategi
merujuk kepada satu set aksi pengajaran yang bertujuan mencapai matlamat yang
diperlukan. Strategi pengajaran dan pembelajaran yang telah disarankan oleh
kurikulum baru adalah berpusatkan pelajar. Di bawah strategi ini, peranan
pelajar adalah diutamakan. Ini beerti, mereka didorongkan untuk melibatkan
diri dalam proses pembelajaran secara keseluruhan dan bertindak secara aktif
dalam semua aktiviti pembelajaran bilik darjah. Walau bagaimanapun, ada
ketika tertentu, guru juga terpaksa memainkan peranannya lebih banyak. Guru
perlu menukar strateginya untuk pengajaran yang lebih berkesan. Hal ini
demikian kerana, apabila pelajar dimulakan dengan menjalankan aktiviti tanpa
sebarang penerangan daripada guru terlebih dahulu, pelajar tidak dapat
mencapai obejktif pengajaran di dalam P&P. Pelajar perlu dibekalkan
pendedahan dan pengetahuan awal daripada guru mereka tentang sesuatu topik
yang diajarkan.
Strategi dalam pengajaran dan
pembelajaran boleh diklasifikasikan dalam tiga bentuk iaitu strategi
pemusatan guru, strategi pemusatan pelajar dan strategi pemusatan bahan. Di
dalam pengajaran dan pembelajaran makropengajaran 1 ini, saya menggunakan
ketiga-tiga strategi iaitu strategi pemusatan guru, strategi pemusatan
pelajar dan juga strategi pemusatan bahan. Strategi pemusatan guru
diaplikasikan dalam set induksi dan di awal langkah 1 iaitu menggunakan
kaedah penerangan. Saya memberi penerangan kepada pelajar secara panjang
lebar mengenai topik yang dibincangkan pada hari tersebut iaitu definisi
nilai dan pengajaran. Penerangan ini dipersembahkan kepada pelajar dalam
bentuk tayangan slide Power Point. Penerangan
ini amat penting supaya pelajar memperoleh gambaran tentang topik yang akan
diajarkan. Ia juga bertujuan untuk dijadikan panduan bagi pelajar mengikuti
aktiviti yang akan mereka lalui.
Seterusnya, saya juga menggunakan
strategi pemusatan pelajar. Strategi yang berpusatkan pelajar ini menekankan
lebih banyak peranan dan penglibatan pelajar dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran. Pelajar mengambil bahagian dan bekerja secara aktif. Strategi
yang saya perkenalkan ialah kaedah berkumpulan dan perbincangan. Di dalam
bentuk berkumpulan tersebut, pelajar melakukan aktiviti Lakon dan Tulis Skrip. Setiap kumpulan diberi skrip drama Anna dan perlu melakonkan skrip
tersebut. Setelah selesai sesi lakonan, mereka perlu mecatatkan nilai
kemanusiaan yang diperoleh melalui lakonan rakan mereka ke dalam bentuk peta i-Think di atas kertas sebak.
Kemudian, setiap kumpulan perlu membentang hasil perbincangan di hadapan
kelas. Aktiviti ini sememangnya
menggalakkan pelajar untuk berinteraksi, bertukar-tukar pandangan dan
pendapat dan didorong membuat keputusan yang berkesan. Secara tidak langsung,
sikap kerjasama dapat dibentuk melalui aktiviti kumpulan. Mereka juga dapat
mencungkil bakat mereka dalam bidang lakonan.
Strategi yang berpusatkan bahan
menekankan lebih banyak kepada peranan dan penggunaan bahan-bahan pengajaran
dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Penggunaan bahan dalam pengajaran
sememangnya dapat membantu tugas-tugas guru dalam kelas dan turut membantu pelajar
dalam melaksanakan pembelajaran kendiri dengan berkesan. Saya telah
menyediakan pelbagai bahan kepada pelajar sepanjang sesi pengajaran dan
pembelajaran berlangsung. Pada langkah 2, saya menyediakan skrip drama Anna dan juga kertas sebak serta pen
marker. Langkah 3 pula saya masih menggunakan BBM yang sama. Saya juga mengedarkan lembaran kerja
pada langkah sebagai aktiviti pengukuhan bagi sesi pengajaran dan
pembelajaran pelajar.
|
||||
Adakah hasil pembelajaran saya
dicapai? Bagaimana saya tahu?
|
Objektif pengajaran
dan pembelajaran tercapai sepenuhnya. Saya melihat bahawa pelajar hanya dapat
mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran pada langkah 1 sahaja. Objektif
P&P pada langkah ialah menyatakan definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran
dengan tepat melalui tekni soal jawab.
Pelajar diberi penerangan daripada guru melalui slide Power Point. Kemudian, pelajar membuat latihan yang diberi oleh
guru. Pelajar memberi fokus sewaktu guru memberi penerangan di dalam kelas.
Latihan yang dibuat juga betul dan tiada kesalahan.
Objektif pengajaran dan
pembelajaran pada langkah 2 juga tercapai. Melalui objektif ini, pelajar
perlu menyenaraikan
sekurang-kurangnya tiga nilai kemanusiaan yang terdapat dalam drama Anna melalui teknik Lakon dan Tulis
Skrip. Saya mendapati pelajar
dapat berlakon dengan baik dan penuh penghayatan. Peljar juga mampu untuk
menterjemahkan lakonan rakan mereka ke dalam bentuk penulisan nilai
berdasarkan skrip drama Anna.
Objektif P&P yang ketiga pula ialah menjelaskan sekurang-kurangnya
tiga pengajaran berdasarkan contoh yang terdapat dalam drama Anna melalui teknik Three Stray,
One Stay. Pelajar dapat
menganalisis kesmua pengajaran yang terdapat di dalam skrip drama Anna. Pelajar
juga dapat membentang dengan baik dan masing-masing memberi lontaran idea
yang bernas.
|
||||
Adakah pelajar saya melibatkan
diri secara produktif /aktif? Kalau ya - bagaimana saya tahu? Kalau tidak –
mengapa?
|
Berdasarkan
sesi pengajaran dan pembelajaran tersebut, saya dapat simpulkan bahawa pelajar
semester 6 Kesusasteraan Melayu melibatkan diri secara produktif dan aktif. Pada
sesi induksi, pelajar aktif dalam memberikan respon terhadap video yang
dipaparkan oleh guru di hadapan kelas. Tiga orang pelajar yang ditanya oleh
guru melalui video yang ditonton memberikan jawapan bernas dan intelek.
Masing-masing tidak malu-malu untuk tampil memberikan jawapan terhadap soalan
yang diutarakan. Apabila diminta memberikan jawapan terhadap soalan yang
dikemukan, pelajar-pelajar ini lantas bangun dan memberikan jawapan dalam
kadar yang segera.
Pada langkah 1, pelajar memberikan sepenuh
tumpuan semasa mendengar penerangan guru dihadapan kelas. Pelajar juga aktif
bertanyakan soalan dan memberi respond kepada guru mengenai penerangan yang
dibuat oleh guru. Pelajr juga dapat menyempurnakan latihan yang diberi oleh
guru dalam masa yang ditetapkan.
Seterusnya, pada langkah 2, setiap
kumpulan perlu berlakon dan melengkapkan permainan peta i-Think di atas kertas sebak
dalam tempoh masa yang ditetapkan. Aktiviti ini mempunyai banyak
pergerakan pelajar di mana mereka perlu berlakon dan melakukan tugasan dalam
bentuk perbincangan kumpulan. Di samping itu, wujud interaksi pelabagai hala
di antara mereka.
Penglibatan pelajar secara produktif
dan aktif dalam langkah 3 ini dapat dilihat melalui kerjasama mereka dalam menjalankan
aktiviti 3 Stray, 1 Stay. Pelajar perlu
menganalisis skrip drama yang diperoleh bagi setiap kumpulan dengan
menghuraikan pengajaran yang terkandung. Hasil perbincangan mereka ditulis dalam
bentuk peta i-Think di atas kertas
sebak. Aktviti ini melibatkan kepantasan bagi setiap kumpulan untuk
melengkapkan peta i-Think di
hadapan kelas.
Pada sesi penutup, pelajar-pelajar
melibatkan diri secara produktif dan aktif dalam menjawab soalan yang ditanya
oleh saya mengenai rangkuman sesi pengajajaran dan pembelajaran pada hari
tersebut. Tiga orang pelajar terpilih dapat menjawab soalan yang dikemukakan
oleh guru dengan baik. Kebijaksanaan mereka menjawab pertanyaan guru di dalam
kelas membuktikan mereka melibatkan diri secara produktif dan aktif sepanjang
berlangsungnya aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
|
||||
Adakah saya mengubah rancangan
pengajaran saya semasa pengajaran saya? Mengapa?
|
Seorang guru tidak
akan terlepas daripada mengubah rancangan pengajaran harian (RPH) yang telah
dirancang dengan rapi sebelum ini. Semasa proses pengajaran dan pembelajaran
berlangsung di dalam kelas, perkara-perkara yang tidak diingin mungkin akan
terjadi kepada mana-mana guru yang mengajar. Masalah teknikal seperti Overhead Projector (OHP) tidak
berfungsi semasa set induksi memang biasa berlaku. Di samping itu, faktor
masa yang tidak mencukupi juga menyebabkan guru terpaksa menyingkatkan sesi
P&P. Justeru, setiap guru perlu bersedia untuk menghadapi situasi
tersebut dengan membuat perancangan atau alternatif kedua bagi menampung
kecatatan pada RPH yang dirancang.
Semasa sesi pengajaran dan
pembelajaran berlangsung, saya terpaksa menukar aktiviti pada langkah 3 iaitu
menukar teknik 3 Stray 1 Stay kepada
teknik lawatan galeri atau dalam bahasa inggerisnya, Gallery Walk. Hal ini demikian keranaa, masa yang diperuntukkan
tidak mencukupi.
|
||||
Apakah bantuan tambahan,
sokongan, dan / atau sumber-sumber lain yang dapat pertingkatkan pelajaran
ini lagi?
|
Antara bantuan
tambahan atau sokongan yang dapat mempertingkatkan lagi pengajaran guru ialah
melalui aplikasi Prezi. Pengajaran mengenai
nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam drama Anna pada langkah 1 akan nampak lebih menarik jika dipersembahkan
dalam bentuk pembentangan interaktif melalui aplikasi Prezi berbanding penggunaan slide Power Point. Aplikasi Prezi
ini mempunyai keistimewaannya
yang tersendiri seperti tema yang menarik, tulisan yang jelas dan animasi
yang menarik. Pelajar juga akan lebih fokus dan menumpukan perhatian terhadap
isi pengajaran yang disampaikan dalam bentuk aplikasi Prezi.
Seterusnya, penggunaan peta i-Think dalam pengajaran nilai
kemnusiaan pada langkah 2 dan 3 dapat dibuat penambahbaikan dari segi reka
bentuknya. Saya melihat, peta i-Think yang
dilakar di atas kad manila adalah kurang dari aspek ketahanannya. Sifat
fizikal kad manila ini yang mudah koyak dan renyuk menyebabkan ia tidak dapat
bertahan lama. Jadi, saya mencadangkan supaya kad manila ini digantikan
dengan papan putih interaktif. Kebaikan papan putih interaktif ini ialah dari
segi ianya mudah dipadam, tahan lasak dan boleh digunakan semula bagi subjek
yang lain.
Akhir sekali, aktiviti lembaran
kerja bagi langkah 3 akan nampak lebih menyeronokkan jika dibuat dalam bentuk
kuiz atas talian iaitu aplikasi Kahoot!.
Konsep aplikasi Kahoot! ini adalah
sama dengan lembaran kerja yang dibuat secara manual oleh guru. Aktiviti Kahoot! ini mempunyai banyak kebaikannnya.
Pelajar akan didedahkan dengan penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi.
Semua pelajar juga dapat menyelesaikan aktiviti Kahoot! ini secara serentak kerana setiap soalan yang disetkan di
atas talian tersebut mempunyai had masa menjawab yang diperuntukkan. Di
samping itu, guru juga tidak perlu lagi untuk menyemak jawapan pelajar kerana
melalui aktiviti Kahoot! ini, semua
jawapan pelajar telah disemak secara automatik dan markah bagi setiap pelajar
juga turut dipaparkan pada penghujung aktiviti ini. Tiga orang pelajar yang
mendapat mata tertinggi sewaktu aktiviti Kahoot!
ini akan dipaparkan nama mereka di penghujung aktiviti.
|
||||
Jika saya mempunyai peluang untuk
mengajar pelajaran ini sekali lagi untuk kumpulan pelajar yang sama, apakah
yang saya akan buat secara berbeza? Mengapa?
|
Sekiranya saya
mempunyai peluang untuk mengajar pelajaran ini untuk kali yang kedua bagi
kumpulan pelajar yang sama, saya akan menggunakan pendekatan yang berbeza.
Pendekatan yang saya gunakan sebelum ini iaitu struktural mungkin tidak dapat
dicapai oleh semua pelajar secara keseluruhan. Hal ini demikian kerana, tahap
kognitif mereka adalah berbeza-beza. Jadi, tidak semua pelajar dapat
menguasai apa yang diajar oleh guru melalui aktiviti yang telah dirancang
oleh guru di dalam Rancangan Pengajaran Harian (RPH).
Justeru, saya akan menggunakan
pendekatan yang lain iaitu berdasarkan model gaya pembelajaran VAK iaitu
visual, auditori dan kinestetik. Model gaya pembelajaran VAK adalah belajar
secara secara langsung dengan cara melihat, mendengar dan bertindak. Model
ini sangat menekankan kepada pengalaman dan penyesuaian gaya pembelajaran
berdasarkan kemampuan pelajar. Terdapat tiga gaya pembelajaran di dalam model
gaya pembelajarn VAK iaitu gaya pembelajaran
visual, gaya pembelajaran auditori dan gaya pembelajaran kinestetik.
|
||||
Apakah teori pengajaran dan
pembelajaran yang saya telah praktikan dalam kelas saya? Terangkan dengan
ringkas.
|
Teori
pembelajaran merupakan alat yang digunakan untuk memahami proses pengajaran
dan pembelajaran dengan lebih mendalam. Menurut Noriati, Boon & Sharifah
Fakhriah (2009), teori pembelajaran ialah penjelasan temntang cara manusia
dan haiwan belajar. Teori pembelajaran berusaha untuk menjelaskan cara
manusia belajar dan memberi cadangan cara menyelesaikan masalah pembelajaran.
Berdasarkan sesi pengajaran dan
pembelajaran yang telah dijalankan, saya telah menggunakan teori pembelajaran
Masteri. Menurut Bloom (1968), pembelajaran masteri merupakan pendekatan
pengajaran dan pembelajaran yang berfokuskan penguasaan pelajar dalam sesuatu
perkara yang diajar. Pusat Perkembangan Kurikulum (2001) menyatakan
pembelajaran Masteri adalah suatu pendekatan pengajaran dan pembelajaran
untuk memastikan semua pelajar menguasai hasil pembelajaran yang dihasilkan
dalam suatu unit pembelajaran sebelum berpindah ke unit pembelajaran yang
seterusnya. Pendekatan ini memerlukan peruntukan masa yang mencukupi serta
proses pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti.
Langkah pertama dalam teori
pembelajaran Masteri ialah penentuan hasil pembelajaran. Hasil pembelajaran merupakan
objektif pembelajaran yang perlu dikuasai oleh pelajar pada akhir sesuatu
unit pembelajaran. Hasil pembelajaran perlu ditentukan untuk mengenal pasti
apa yang perlu dikuasai oleh pelajar dan memberi tumpuan dalam penguasaan
hasil pembelajaran. Objektif pengajaran dan pembelajaran saya berdasarkan
Rancangan Pengajaran harian (RPH) yang dirancang ialah:
Objektif: Pada akhir pembelajaran, pelajar
dapat:
i.
menyatakan
defnisi nilai kemanusiaan dan pengajaran dengan tepat melalui teknik soal jawab.
ii.
menyenaraikan
sekurang-kurangnya tiga nilai kemanusiaan yang terdapat dalam drama Anna melalui teknik Lakon dan Tulis Skrip
iii.
menjelaskan
sekurang-kurangnya tiga pengajaran berdasarkan contoh yang terdapat dalam
drama Anna melalui teknik Three
Stray, One Stay.
Seterusnya, langkah kedua ialah
merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Semasa merancang aktiviti
P&P, saya telah mengambil kira kebolehan dan keupayaan pelajar yang
berbeza-beza. Jadi, saya telah membuat pelbagai kaedah pengajaran dan
pembelajaran. Seterusnya, saya turut menggunakan bahan bantu mengajar bagi
membantu aktiviti pengajaran yang berlangsung. Melihat kepada RPH yang telah
dilaksanakan, saya telah menggunakan pendekatan berpusatkan guru yang
diaplikasikan dalam set induksi dan di awal langkah 1 iaitu menggunakan
kaedah penerangan. Saya memberi penerangan kepada pelajar secara panjang
lebar mengenai topik yang dibincangkan pada hari tersebut iaitu definisi nilai
kemanusiaan dan pengajaran secara umum. Penerangan ini amat penting supaya pelajar
memperoleh gambaran tentang topik yang akan diajarkan. Ia juga bertujuan
untuk dijadikan panduan bagi pelajar mengikuti aktiviti yang akan mereka
lalui.
Setelah pelajar dapat memahami
penerangan yang dijelaskan guru, saya telah menggunakan strategi pemusatan
pelajar. Strategi yang berpusatkan pelajar ini menekankan lebih banyak
peranan dan penglibatan pelajar dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Pelajar
mengambil bahagian dan bekerja secara aktif. Strategi yang saya perkenalkan
ialah kaedah berkumpulan. Di dalam bentuk berkumpulan tersebut, pelajar
melakukan aktiviti Lakon dan Tulis Skrip dan juga Three Stray One Stay.
Seterusnya, saya turut membuat
penilaian melalui aktiviti P&P yang telah dijalankan. Penilaian dalam
pembelajaran Masteri perlu dirancang, dibina, dikendali dan ditadbir oleh
guru. Penilaian ini berbentuk formatif dan sumatif yang berasaskan Ujian
Rujukan Kriteria. Kedua-dua penilaian ini bersifat diagnostik. Penilaian juga
adalah berdasarkan kepada hasil pembelajaran yang telah ditetapkan. Aktiviti
penilaian yang diberikan kepada pelajar semester 6 Kesusasteraan Melayu ialah
melalui pembentangan kumpulan dan lembaran kerja. Saya sebagai guru akan
membuat penilaian terhadap pembetangan pelajar ini berdasarkan rubrik
pembentangan kumpulan yang merangkumi aspek isi, bahasa dan kerjasama ahli.
Saya juga turut membuat rubrik penilaian bertulis bagi lembaran kerja pelajar.
|
Wednesday, 6 June 2018
Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran Makropengajaran 3
June 06, 2018
No comments
Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran Makropengajaran 3
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment