Tarikh:
|
9 April 2018
|
||||
Kelas:
|
4 Ehsan
|
||||
Matapelajaran:
|
Kesusasteraan Melayu
|
||||
Hasil Pembelajaran:
|
|
||||
ABM/bahan sumber yang digunakan:
|
Makropengajaran
1 di kelas tersebut mengambil masa 28 minit 48 saat daripada bermulanya set
induksi sehingga ke bahagian penutup. Mengulas tentang set induksi, alat
bantu mengajar (ABM) yang saya gunakan ialah komputer riba, Overhead
Projector (OHP) dan skrin layar. ABM tersebut membantu saya untuk menayangkan
video bagi sesi induksi berkenaan topik yang diajarkan di dalam kelas. Di akhir
tayangan video tersebut, saya mengemukakan soalan kepada murid untuk dijawab
berdasarkan video yang ditonton. Video tersebut juga mempunyai perkaitan
dengan topik yang akan diajar pada langkah 1 nanti.
Seterusnya, saya juga masih
menggunakan ketiga-tiga ABM tersebut iaitu komputer riba, Overhead Projector
(OHP) dan skrin layar. Tujuannya ialah, saya perlu menayangkan slide Power Point berkenaan definisi latar
kepada murid. Power Point ini
merupakan sebuah perisian di dalam komputer yang boleh memuatkan nota dalam
bentuk persembahan yang menarik. Penerangan tentang topik yang diajar sangat
perlu supaya murid dapat gambaran yang jelas tentang apa yang akan mereka
belajar di dalam kelas. Setelah selesai membuat penerangan melalui perisian Power Point, setiap murid dalam satu
kumpulan diedarkan satu lembaran kerja. Lembaran kerja tersebut mengandungi
soalan teka silang kata. Berdasarkan definisi latar yang dipelajari melalui
pembentangan slide Power Point, murid
perlu melengkapkan teka silang kata tersebut. Setelah lembaran kerja selesai,
seorang murid bagi setiap kumpulan perlu melengkapkan pula teka silang kata
tersebut pada komputer riba di hadapan kelas.
Bagi langkah 2, ketiga-tiga ABM
tersebut iaitu komputer riba, Overhead Projector (OHP) dan skrin layar masih
digunakan. Saya menggunakan perisian Power
Point untuk menerangkan kepada murid berkenaan jenis latar. Setelah
aktiviti penerangan selesai, murid diedarkan satu set kertas sebak bagi
setiap kumpulan. Saya juga membekalkan tiga batang pen marker yang berbeza
warna kepada setiap kumpulan. Saya juga telah melakarkan peta i-Think bagi setiap kertas sebak yang
diedarkan supaya dapat menjimatkan masa pelajar untuk mengisi topik yang
dipelajari. Setiap kumpulan perlu menulis tiga jenis latar beserta
definisinya dalam bentuk lakaran peta i-Think.
Kemudian, setiap kumpulan perlu membentangkan hasil kerja masing-masing
di hadapan guru dan murid-murid lain. Aktiviti bagi langkah 2 ialah Team World Web.
Langkah 3, saya hanya menggunakan
lembaran kerja. Soalan di dalam lembaran kerja tersebut merangkumi
keseluruhan topik yang diajarkan di dalam kelas. Murid hanya diperuntukkan
masa selama 4 minit untuk menjawabnya. Setelah murid selesai menjawab,
lemabaran kerja murid dikutip untuk dibuat semakan.
Bagi sesi penutup, saya telah
menyediakan satu set Traffic Light
Cards kepada setiap kumpulan. Satu set Traffic Light Cards tersebut mengandungi terdiri daripada warna
hijau, merah dan kuning. Warna hijau bermaksud murid sudah faham mengenai
objektif pembelajaran pada hari tersebut. Warna kuning adalah pelajar masih
keliru dengan pembelajaran dan warna merah bermaksud murid tersebut langsung
tidak faham dengan pembelajaran pada hari tersebut. Semasa sesi penilaian, jika ramai murid yang
mengangkat warna hijau, guru akan terus fokus kepada murid yang masih kurang
faham, iaitu yang mengangkat warna merah dan kuning. Tetapi jika ramai murid
yang mengangkat warna kuning, guru mengulangi semula pengajaran.
|
||||
Strategi pengajaran yang
digunakan hari ini (terangkan bagaimana strategi telah dilaksanakan):
|
Strategi
merujuk kepada satu set aksi pengajaran yang bertujuan mencapai matlamat yang
diperlukan. Strategi pengajaran dan pembelajaran yang telah disarankan oleh
kurikulum baru adalah berpusatkan pelajar. Di bawah strategi ini, peranan
pelajar adalah diutamakan. Ini beerti, mereka didorongkan untuk melibatkan
diri dalam proses pembelajaran secara keseluruhan dan bertindak secara aktif
dalam semua aktiviti pembelajaran bilik darjah. Walau bagaimanapun, ada
ketika tertentu, guru juga terpaksa memainkan peranannya lebih banyak. Guru
perlu menukar strateginya untuk pengajaran yang lebih berkesan.
Strategi dalam pengajaran dan
pembelajaran boleh diklasifikasikan dalam tiga bentuk iaitu strategi
pemusatan guru, strategi pemusatan pelajar dan strategi pemusatan bahan. Di
dalam pengajaran dan pembelajaran makropengajaran 1 ini, saya menggunakan
ketiga-tiga strategi iaitu strategi pemusatan guru, strategi pemusatan
pelajar dan juga strategi pemusatan bahan. Strategi pemusatan guru
diaplikasikan dalam set induksi dan di awal langkah 1 dan 2 iaitu menggunakan
kaedah penerangan. Saya memberi penerangan kepada murid secara panjang lebar
mengenai topik yang dibincangkan pada hari tersebut iaitu definisi dan jenis
latar. Penerangan ini amat penting supaya murid memperoleh gambaran tentang
topik yang akan diajarkan. Ia juga bertujuan untuk dijadikan panduan bagi
murid mengikuti aktiviti yang akan mereka lalui.
Seterusnya, saya juga menggunakan
strategi pemusatan pelajar. Strategi yang berpusatkan pelajar ini menekankan
lebih banyak peranan dan penglibatan murid dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran. Murid mengambil bahagian dan bekerja secara aktif. Strategi
yang saya perkenalkan ialah kaedah berkumpulan. Di dalam bentuk berkumpulan
tersebut, murid melakukan aktiviti Team
World Web. Setiap kumpulan perlu menulis tiga jenis
latar dalam bentuk peta i-Think
dengan menggunakan warna pen yang berbeza. Murid menulis jenis latar di atas
kertas sebak yang mengandungi peta i-Think
yang kosong dan perlu diisi. Setiap kumpulan akan diberi peta i-Think yang berbeza iaitu peta buih,
peta dakap dan peta pokok. Setelah selesai, setiap kumpulan akan melakukan
pembentangan. Aktiviti ini sememangnya menggalakkan pelajar untuk
berinteraksi, bertukar-tukar pandangan dan pendapat dan didorong membuat
keputusan yang berkesan. Secara tidak langsung, sikap kerjasama dapat
dibentuk melalui aktiviti kumpulan.
Strategi yang berpusatkan bahan
menekankan lebih banyak kepada peranan dan penggunaan bahan-bahan pengajaran
dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Penggunaan bahan dalam pengajaran
sememangnya dapat membantu tugas-tugas guru dalam kelas dan turut membantu
murid dalam melaksanakan pembelajaran kendiri dengan berkesan. Saya telah
menyediakan pelbagai bahan kepada murid sepanjang sesi pengajaran dan
pembelajaran berlangsung. Pada langkah 1, saya menyediakan lemabaran kerja
yang mengandungi soalan teka silang kata. Langkah 2 pula saya membekalkan
kertas sebak bagi setiap kumpulan dan juga pen marker yang berwarna warni. Saya
juga turut mengedarkan satu lagi lembaran kerja pada langkah 3 sebagai
aktiviti pengukuhan bagi sesi pengajaran dan pembelajaran murid. Sesi penutup
pula saya menyediakan satu set Traffic
Light Cards kepada setiap kumpulan. Satu set Traffic Light Cards tersebut mengandungi terdiri daripada warna
hijau, merah dan kuning. Saya melihat bahawa penggunaan murid terhadap
bahan-bahan tersebut secara sepenuhnya dapat menyalurkan pengetahuan dan
menggerakkan aktiviti untuk menguasai sesuatu kemahiran.
|
||||
Adakah hasil pembelajaran saya
dicapai? Bagaimana saya tahu?
|
Objektif
pengajaran dan pembelajaran tidak tercapai sepenuhnya. Hal ini demikian
kerana, pada langkah 1 murid tidak dapat menyatakan definisi latar dengan
tepat walaupun penulisan definisi latar tersebut sudah diubahsuai dalam
bentuk latihan yang mudah iaitu soalan teka silangkata di dalam lembaran kerja. Murid hanya dapat
melengkapkan soalan teka silangkata tersebut setelah mendapat bantuan
daripada guru. Berdasarkan pemerhatian saya, definisi yang saya terangkan
melalui slide Power Point kepada
murid sangat panjang dan menyukarkan mereka untuk mengingatinya. Saya
sepatutnya perlu meringkaskan lagi huraian definisi latar tersebut supaya
objektif pada langkah 1 ini tercapai.
Walau bagaimanapun, objektif
pengajaran dan pembelajaran pada langkah 2 telah tercapai. Melalui objektif
ini, murid perlu menyatakan sekurang-kurangnya tiga jenis latar dengan tepat.
Berdasarkan penerangan saya mengenai tiga jenis latar yang saya terangkan
melalui slide Power Point, murid
dapat memahaminya dengan baik. Hal ini demikian kerana, persembahan slide Power Point tersebut sangat menarik
dengan menggunakan hyperlink dan
juga gambar-gambar rangsangan. Setelah mendapat kefahaman yang jelas melalui
penerangan guru, murid dapat melakukan aktiviti Team World Web dengan baik. Peta i-Think yang dibina oleh setiap kumpulan di atas kertas sebak
sangat menarik dan lengkap dengan maklumat-maklumat yang diperlukan.
Pembentangan yang baik dan lancar bagi setiap kumpulan menunjukkan mereka
faham akan topik yang diajarkan.
|
||||
Adakah murid saya melibatkan diri
secara produktif /aktif? Kalau ya - bagaimana saya tahu? Kalau tidak –
mengapa?
|
Berdasarkan
sesi pengajaran dan pembelajaran tersebut, saya dapat simpulkan bahawa murid kelas
4 Ehsan melibatkan diri secara produktif dan aktif. Pada sesi induksi, murid
aktif dalam memberikan respon terhadap video yang dipaparkan oleh guru di
hadapan kelas. Tiga orang murid yang ditanya oleh guru melalui video yang
ditonton memberikan jawapan bernas dan intelek. Masing-masing tidak malu-malu
untuk tampil memberikan jawapan terhadap soalan yang diutarakan. Apabila
diminta memberikan jawapan terhadap soalan yang dikemukan, murid-murid ini
lantas bangun dan memberikan jawapan dalam kadar yang segera.
Seterusnya, pada langkah 1, wakil
setiap kumpulan perlu melengkapkan soalan teka silangkata pada komputer riba
di hadapan kelas. Aktiviti ini memerlukan kepantasan bagi setiap kumpulan
untuk menyempurnakan soalan teka silangkata tersebut. Wakil setiap kumpulan
bergerak dengan aktif untuk mengisi jawapan kepada soalan tersebut. Apabila
masing-masing berlumba-lumba dalam menjalankan aktiviti ini, soalan teka
silangkata tersebut dapat siap sebelum tempoh masa yamg diperuntukkan.
Penglibatan murid secara produktif
dan aktif dalam langkah 2 ini dapat dilihat melalui kerjasama mereka dalam
membina peta i-Think di atas kertas
sebak mengenai tiga jenis latar
yang dipelajari. Murid dapat berinteraksi dan saling bertukar-tukar pendapat
dalam melengkap peta i-Think tersebut.
Suasana di dalam kelas menjadi sedikit riuh rendah dengan aktiviti Team World Web yang melibatkan
perbincangan murid-murid di dalam kelas.
Pada sesi penutup, murid-murid
melibatkan diri secara produktif dan aktif dalam menjawab soalan yang ditanya
oleh saya mengenai rangkuman sesi pengajajaran dan pembelajaran pada hari
tersebut. Dua orang murid terpilih dapat menjawab soalan yang dikemukakan
oleh guru dengan baik. Kebijaksanaan mereka menjawab pertanyaan guru di dalam
kelas membuktikan mereka melibatkan diri secara produktif dan aktif sepanjang
berlangsungnya aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
|
||||
Adakah saya mengubah rancangan
pengajaran saya semasa pengajaran saya? Mengapa?
|
Seorang guru
tidak akan terlepas daripada mengubah rancangan pengajaran harian (RPH) yang
telah dirancang dengan rapi sebelum ini. Semasa proses pengajaran dan
pembelajaran berlangsung di dalam kelas, perkara-perkara yang tidak diingin
mungkin akan terjadi kepada mana-mana guru yang mengajar. Masalah teknikal
seperti Overhead Projector (OHP)
tidak berfungsi semasa set induksi memang biasa berlaku. Justeru, setiap guru
perlu bersedia untuk menghadapi situasi tersebut dengan membuat perancangan
atau alternatif kedua bagi menampung kecatatan pada RPH yang dirancang.
Semasa sesi pengajaran dan
pembelajaran berlangsung, saya tidak dapat menjalankan langkah 3 iaitu menyiapkan
lembaran kerja kerana kesuntukan masa. Saya telah membuat keputusan sendiri
untuk menagguh langkah 3 tersebut untuk dijalankan di dalam kelas. Saya
meminta lembaran kerja tersebut disiapkan oleh pelajar di rumah. Saya juga
sempat berpesan kepada mereka untuk menghantar kembali lembaran kerja yang
telah disiapkan untuk disemak oleh saya.
|
||||
Apakah bantuan tambahan,
sokongan, dan / atau sumber-sumber lain yang dapat pertingkatkan pelajaran
ini lagi?
|
Antara bantuan
tambahan atau sokongan yang dapat mempertingkatkan lagi pengajaran guru ialah
melalui video Powtoon. Pengajaran
definisi latar pada langkah 1 akan nampak lebih menarik jika dipersembahkan
dalam bentuk video Powtoon berbanding
penggunaan slide Power Point. Video
Powtoon mempunyai keistimewaannya
yang tersendiri seperti mengandungi audio, karakter animasi dan latar tulisan
yang menarik. Murid akan lebih fokus dan menumpukan perhatian terhadap isi
pengajaran yang disampaikan dalam bentuk video Powtoon.
Seterusnya, penggunaan peta i-Think dalam pengajaran jenis latar
pada langkah 2 dapat dibuat penambahbaikan dari segi reka bentuknya. Saya
melihat, peta i-Think yang dilakar
di atas kertas sebak adalah kurang dari aspek kekemasannya. Sifat fizikal
kertas sebak ini yang mudah koyak dan renyuk menyebabkan ia tidak dapat
bertahan lama. Jadi, saya mencadangkan supaya kertas sebak ini digantikan
dengan papan putih interaktif. Kebaikan papan putih interaktif ini ialah dari
segi ianya mudah dipadam, tahan lasak dan boleh digunakan semula bagi subjek
yang lain.
Akhir sekali, aktiviti lembaran
kerja bagi langkah 3 akan nampak lebih menyeronokkan jika dibuat dalam bentuk
kuiz atas talian iaitu Quizizz. Konsep Quizizz ini adalah sama dengan lembaran
kerja yang dibuat secara manual oleh guru. Aktiviti Quizizz ini mempunyai
banyak kebaikannnya. Murid akan didedahkan dengan penggunaan teknologi
maklumat dan komunikasi. Semua murid juga dapat menyelesaikan aktiviti
Quizizz ini secara serentak kerana setiap soalan yang disetkan di atas talian
tersebut mempunyai had masa menjawab yang diperuntukkan. Di samping itu, guru
juga tidak perlu lagi untuk menyemak jawapan murid kerana melalui aktiviti
Quizizz ini, semua jawapan murid telah disemak secara automatik dan markah
bagi setiap murid juga turut dipaparkan pada penghujung aktiviti ini.
|
||||
Jika saya mempunyai peluang untuk
mengajar pelajaran ini sekali lagi untuk kumpulan murid yang sama, apakah
yang saya akan buat secara berbeza? Mengapa?
|
Sekiranya saya
mempunyai peluang untuk mengajar pelajaran ini untuk kali yang kedua bagi
kumpulan murid yang sama, saya akan menggunakan pendekatan yang berbeza.
Pendekatan yang saya gunakan sebelum ini iaitu struktural mungkin tidak dapat
dicapai oleh semua murid secara keseluruhan. Hal ini demikian kerana, tahap
kognitif mereka adalah berbeza-beza. Jadi, tidak semua murid dapat menguasai
apa yang diajar oleh guru melalui aktiviti yang telah dirancang oleh guru di
dalam Rancangan Pengajaran Harian (RPH).
Justeru, saya akan menggunakan
pendekatan yang lain iaitu mengalami dan menghayati. Pendekatan ini dilihat
sesuai bagi semua murid yang mempunyai tahap kognitif yang berbeza.
Pendekatan mengalami dan menghayati memerlukan murid membuat aktiviti
lakonan. Bakat lakonan ini kebiasaannya ada di dalam diri setiap murid.
Melalui aktiviti lakonan yang bersifat aktiviti simulasi, murid-murid mudah
untuk memahami isi pengajaran yang diajar oleh guru. Mereka dapat melihat
gambaran yang sebenar melalui situasi yang dilakonkan oleh mereka atau
rakan-rakan yang lain. Teknik lakonan ini lebih bersifat praktikal dan tidak
terlalu menekankan teori semata-mata.
|
||||
Apakah teori pengajaran dan
pembelajaran yang saya telah praktikan dalam kelas saya? Terangkan dengan
ringkas.
|
Teori
pembelajaran merupakan alat yang digunakan untuk memahami proses pengajaran
dan pembelajaran dengan lebih mendalam. Menurut Noriati, Boon & Sharifah
Fakhriah (2009), teori pembelajaran ialah penjelasan temntang cara manusia
dan haiwan belajar. Teori pembelajaran berusaha untuk menjelaskan cara
manusia belajar dan memberi cadangan cara menyelesaikan masalah pembelajaran.
Berdasarkan sesi pengajaran dan
pembelajaran yang telah dijalankan, saya telah menggunakan teori pembelajaran
Masteri. Menurut Bloom (1968), pembelajaran masteri merupakan pendekatan
pengajaran dan pembelajaran yang berfokuskan penguasaan murid dalam sesuatu
perkara yang diajar. Pusat Perkembangan Kurikulum (2001) menyatakan
pembelajaran Masteri adalah suatu pendekatan pengajaran dan pembelajaran
untuk memastikan semua murid menguasai hasil pembelajaran yang dihasilkan
dalam suatu unit pembelajaran sebelum berpindah ke unit pembelajaran yang
seterusnya. Pendekatan ini memerlukan peruntukan masa yang mencukupi serta
proses pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti.
Langkah pertama dalam teori
pembelajaran Masteri ialah penentuan hasil pembelajaran. Hasil pembelajaran
merupakan objektif pembelajaran yang perlu dikuasai oleh murid pada akhir
sesuatu unit pembelajaran. Hasil pembelajaran perlu ditentukan untuk mengenal
pasti apa yang perlu dikuasai oleh murid dan memberi tumpuan dalam penguasaan
hasil pembelajaran. Objektif pengajaran dan pembelajaran saya berdasarkan
Rancangan Pengajaran harian (RPH) yang dirancang ialah:
Objektif: Pada akhir pembelajaran, murid
dapat:
i.
Menyatakan
definisi latar dengan tepat melalui teknik Quick Quiz.
ii.
Menyatakan
sekurang-kurangnya tiga jenis latar melalui
teknik Team Word Web.
Seterusnya, langkah kedua ialah
merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Semasa merancang aktiviti
P&P, saya telah mengambil kira kebolehan dan keupayaan murid yang
berbeza-beza. Jadi, saya telah membuat pelbagai kaedah pengajaran dan pembelajaran.
Seterusnya, saya turut menggunakan bahan bantu mengajar bagi membantu
aktiviti pengajaran yang berlangsung. Melihat kepada RPH yang telah
dilaksanakan, saya telah menggunakan pendekatan berpusatkan guru yang
diaplikasikan dalam set induksi dan di awal langkah 1 dan 2 iaitu menggunakan
kaedah penerangan. Saya memberi penerangan kepada murid secara panjang lebar
mengenai topik yang dibincangkan pada hari tersebut iaitu definisi dan jenis
latar. Penerangan ini amat penting supaya murid memperoleh gambaran tentang
topik yang akan diajarkan. Ia juga bertujuan untuk dijadikan panduan bagi
murid mengikuti aktiviti yang akan mereka lalui.
Setelah murid dapat memahami
penerangan yang dijelaskan guru, saya telah menggunakan strategi pemusatan
pelajar. Strategi yang berpusatkan pelajar ini menekankan lebih banyak
peranan dan penglibatan murid dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Murid
mengambil bahagian dan bekerja secara aktif. Strategi yang saya perkenalkan
ialah kaedah berkumpulan. Di dalam bentuk berkumpulan tersebut, murid
melakukan aktiviti Team World Web. Setiap
kumpulan perlu menulis tiga jenis latar dalam bentuk peta i-Think dengan menggunakan warna pen
yang berbeza. Murid menulis jenis latar di atas kertas sebak yang mengandungi
peta i-Think yang kosong dan perlu
diisi. Setiap kumpulan akan diberi peta i-Think
yang berbeza iaitu peta buih, peta dakap dan peta pokok. Setelah selesai,
setiap kumpulan akan melakukan pembentangan. Aktiviti ini sememangnya
menggalakkan pelajar untuk berinteraksi, bertukar-tukar pandangan dan
pendapat dan didorong membuat keputusan yang berkesan. Secara tidak langsung,
sikap kerjasama dapat dibentuk melalui aktiviti kumpulan.
Seterusnya, saya turut membuat
penilaian melalui aktiviti P&P yang telah dijalankan. Penilaian dalam
pembelajaran Masteri perlu dirancang, dibina, dikendali dan ditadbir oleh
guru. Penilaian ini berbentuk formatif dan sumatif yang berasaskan Ujian
Rujukan Kriteria. Kedua-dua penilaian ini bersifat diagnostik. Penilaian juga
adalah berdasarkan kepada hasil pembelajaran yang telah ditetapkan. Aktiviti
penilaian yang diberikan kepada murid 4 Ehsan ialah melalui aktiviti
pembentangan murid dan lembaran kerja. Peta i-Think yang telah siap dibina oleh murid bagi setiap kumpulan
akan dibentang di hadapan guru dan murid-murid lain. Saya sebagai guru akan
membuat penilaian terhadap pembetangan murid ini berdasarkan rubrik
pembentangan kumpulan yang merangkumi aspek isi, bahasa dan kerjasama ahli.
Saya juga turut membuat rubrik penilaian bertulis bagi lembaran kerja murid.
Langkah terkakhir bagi pembelajaran
Masteri ialah tindakan susulan. Tindakan susulan ini dijalankan setelah
kelemahan dan kekuatan pembelajaran murid dikenal pasti. Tindakan susulan
bertujuan untuk memastikan kelemahan murid tidak terhimpun sehingga
menjejaskan pembelajaran yang seterusnya. Tindakan susulan boleh dilakukan
melalui aktiviti pemulihan dan pengayaan. Bagi mengesan murid saya sama ada
perlu melalui aktiviti pemulihan dan pengayaan, saya akan mengedarkan satu
set Traffic Light Cards yang
terdiri daripada warna hijau, merah dan kuning bagi setiap kumpulan. Warna
hijau bermaksud murid sudah faham mengenai objektif pembelajaran pada hari
tersebut. Warna kuning adalah pelajar masih keliru dengan pembelajaran dan
warna merah bermaksud murid tersebut langsung tidak faham dengan pembelajaran
pada hari tersebut. Semasa sesi penilaian, jika ramai murid yang mengangkat
warna hijau, guru akan terus fokus kepada murid yang masih kurang faham,
iaitu yang mengangkat warna merah dan kuning. Tetapi jika ramai murid
yang mengangkat warna kuning, guru mengulangi semula pengajaran. Seterusnya,
saya akan menjalankan aktiviti pemulihan dan pengayaan.
|
Friday, 1 June 2018
Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran Makropengajaran 1
June 01, 2018
No comments
Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran Makropengajaran 1
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment